Friday, June 22, 2012

افضل نظام غذائي غير مكلف للاعبي كمال الاجسام

طبعا كل الرياضيين لازم لهم نظام غذائي يمشوا عليه و رياضة كمال الاجسام اهم حاجة فيها التغذية السليمة عشان كده جبت لكم نظام غذائي مفيد جدا و كمان مش مكلف اوي يعني



1

الوجبة الاولى : 4 بيضات بلدى + فول + جبنة + سلطة


2

الوجبة الثانية : علبة تونة + ارز + سلطة


3

الوجبة الثالثة : 200 جرام بروتين ( صدور فراخ او لحم ) + ارز او مكرونة + سلطة


4

الوجبة الرابعة : اعادة الوجبة السابقة بعد ثلاث ساعات


5


الوجبة الخامسة : علبة تونة +ارز + سلطة


6

الوجبة السادسة : 4 بيضات بلدى + جبنة + سلطة


ملاحظات هامة

الفترة الزمنية بين الوجبة و الاخرى من ساعتين ونصف الى ثلاث ساعات

عدم الاكل فى الوجبة الواحدة حتى الامتلاء

اكل الموز على مدار اليوم بما فية من سعرات حرارية عاليةوذلك لا يمنع من اكل الفاكهة المتنوعة

الحرص على عدم شرب المياه قبل او بعد الاكل بنصف ساعة كاملة حتى لا تضيع فاءدة الطعام

----------------------------------------------

اذا عجبك الموضوع اعمل شير و اترك كومنت


-----------------------------------------------

3 التعليقات:

heya elwagba dee lee ay 7ad asdee maslan law 7ad zayee rofaya3 wazno 74 kilo wee seny 22 sana wee hadafy eny abny amshee 3leha wee 5alas wee abda2 feha 3latool elwa7ed msh hyt3ab aw keda maslan yraga3 min kemeyat elakl dee elakeed gesm elwa7ed msh mt3awed 3leha, wee emta 5lal elyom elwa7ed ytmaran wala ay wa2t maben elwagabat? wee elmoz elmfrood aklo 5lal elyom ya3ny kam mozza? wee lazem mozz ana 3aref enak katabt ay fakha bs ay fakha ka badeel wala m3a elmooz? wee elnzam dah byt3'ayar melwa2t liltany wala elwa7ed yfdal mashy 3la nafsy el7aga 3latool?

هذا النظام لزيادة الوزن ... التمرين بيكون في اي وقت بحيث تاكل قبل التمرين بساعة و نص او اكثر و بعده يكون عصير او فاكهة و بعد ذلك الوجبة ... الموز تاكل منه واحدة ثلاث مرات علي مدار اليوم و بجانبه الفاكهة الاخري ... و اكيد النظام بيتغير بعد شهر او شهر و نص ... مش هينفع تمشي علي نظام واحد طول حياتك ...

Post a Comment

خليك متعاون و ساعدنا في نشر الموقع

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More